Szczególną uwagę zwracają normy skłaniające uczniów do negatywnych form zachowania się, jak np. odpisywanie zadań przed lekcją, spóźnianie się na lekcje, przeszkadzanie nauczycielowi w prowadzeniu zajęć, nieparlamentarne odezwania się w klasie, dwójki i kłótnie, zaśmiecanie klasy itp. Nie znaczy to jednak, że normy takie przeważają wyraźnie nad normami pobudzającymi uczniów do korzystnych społecznie i wychowawczo działań. Wśród norm grupowych klasy istnieje wiele takich, które ułatwiają pracę nauczycielom i pokrywają się całkowicie z wymaganiami regulaminu szkolnego. Normy tego rodzaju mają na ogół przewagę wśród istniejących w klasie norm. Pomimo to, jednak bardziej dają znać o sobie normy sprzeczne z żywotnymi celami społeczności szkolnej. Inną cechą norm grupowych klasy szkolnej jest zróżnicowany charakter pod względem ich przestrzegania przez uczniów, tzn. nie zawsze obowiązują one wszystkich uczniów w jednakowym stopniu. Łatwo zauważyć, że w każdej niemal klasie oprócz norm obowiązujących wszystkich uczniów istnieją takie normy, które obowiązują tylko niektórych uczniów lub w innym nieco wymiarze niż pozostałych.